Tuesday, 29 March 2016

Another World - Bab 9

BAB 9

Aegir tiba di muka pintu gua. Bersama guni besar yang sarat diisi makanan yang dijinjing selamba. Hasil perburuan selama hampir satu jam. 

Apabila dia berjalan masuk, dia terdengar sesuatu. Bunyi berkeroncong yang lantang. Aegir percepatkan langkah, sehingga dia tiba di tempat Fazley. 

“Ryugan! Bisinglah! Kawallah sikit bunyi tu!” Khairi menegur sambil menutup telinga. 

Namun, Ryugan buat tidak endah. Memang dia lapar. Tetapi melihat Khairi dan Fazley sedang menutup telinga dengan wajah berkerut, senyuman Ryugan melebar. Tampak terhibur. Perutnya berbunyi lagi, malah makin kuat. 

“Heish!! Naga bodoh!!” Khairi menjerit, makin tak tahan. Namun sebaik terlihat Aegir, wajah Khairi kembali seperti biasa. “Eh? Kau dah balik?”   

Fazley turut menoleh. Aegir berjalan tenang mendekati kawasan unggun api. Guni itu dihempas, buatkan ikatan terlerai sendiri, menunjukkan isi di dalam. Ada banyak ikan dan aneka buah-buahan warna-warni. Paling penting, ia tampak segar dan menyelerakan. 

“Wow! Makan besar hari ni!” ujar Khairi, teruja. 

“Terima kasih!” ucap Fazley. Aegir sekadar membalas senyuman nipis. 

Ryugan sekadar memerhati tanpa bersuara. Kemudian, dia bertentang mata dengan Aegir. Membuatkan suasana kembali janggal dan tegang. “Kalau lapar, kau pergi cari sendiri.” Aegir bersuara pada Ryugan, dengan nada dingin. 

“Aegir!” Fazley menegah. 

Khairi menoleh ke arah Ryugan. Risau kalau dia bakal mengamuk lagi. Tetapi, naga itu diam saja. Terus merenung Aegir dengan tajam. Agak lama dia begitu. Sehinggalah dia bangun, berjalan keluar dari gua. 

“Ryugan. Kau nak pergi mana?” tanya Khairi.

“Cari makananlah.” Dia membalas pendek. Usai berdiam sejenak, dia menyambung, “Takat makanan macam tu, takkan cukup untuk aku.” Dia menyindir Aegir, kemudian beredar dari situ.

Khairi bangkit, cuba mengejar Ryugan. “Hoi! Ryugan!” Dia menjerit, namun naga itu buat tidak endah. Melihat sikapnya, Khairi berhenti berlari. Bibirnya mencebik bengang, “Kau ni pun...” Dia menggaru kepala, tanda serabut.  

Khairi berjalan kembali ke arah Aegir dan Fazley. “Maaf, ya, Aegir. Dia buat perangai pula.” 

“Tak apa.” Aegir balas pendek, sambil mencucuk ikan dengan ranting kayu sebelum diletakkan berdekatan unggun api. 

Tanpa disuruh, Fazley dan Khairi turut membantu. Keadaan diam sejenak, sebelum Fazley bersuara, “Aegir. Kau tak rasa kau melampau sangatkah tadi?” 

“Kalau dah nama musuh, takkan nak layan dengan baik.” Aegir balas dengan nada mendatar, mengatakan hakikat. Fazley bingung, dibuak dengan perasaan ingin menyoal. 

“Fazley.” Khairi memanggil. Apabila mata mereka bertentang, Khairi menggeleng berkali-kali. Isyarat supaya jangan bertanya lagi. Malah Aegir sendiri tampak seperti sudah tak mahu layan. Fazley tunduk akur, kemudian mengeluh berat. “Suka hati kaulah...” Dia berbisik sendiri. 

WHAM!!

Bunyi hentakan yang kuat tiba-tiba menggegar gua. Mereka bertiga serentak berdiri tegak, berjaga-jaga. “Apa tu?!” Fazley menyoal kaget.

“Bunyi tu datang dari luar, kan?” Khairi segera berlari ke luar.

“Khairi, nanti!” Sebaik Fazley menegah, mereka dikejutkan pula dengan kemunculan selar cahaya jingga bersinar terang dari luar sebelum ia malap usai tiga saat. Namun, Khairi tetap berlari ke luar. Setiba di muka pintu gua, Khairi terlihat Ryugan. Yang sedang duduk berehat selamba ditemani unggun api yang menyala tinggi di hadapan.

Jadi, selar cahaya tadi... Ceh! Khairi mencebik. “Hoi!” Dia menjerit kasar.

Ryugan menoleh. “Kau nak apa?”

“Bunyi apa tadi? Kau buat apa?!” Bertubi-tubi Khairi menyoal Ryugan dengan nada tidak puas hati.

Ryugan mencebik. “Banyak mulutlah kau ni pun. Aku tengah siapkan makanan la, apa lagi!” 

“Kau makan jadah apa sampai bergegar gua tu?!”

Ryugan menuding jari ke hadapan. “Benda besar macam tu pun kau tak boleh nampak lagi?” Sempat dia menyindir.

Mata Khairi melihat ‘makanan’ itu. Dan rahangnya jatuh ke bawah.

“Khairi!” Fazley memanggil, kemudian berlari ke arah Khairi. “Bunyi apa tadi?” 

. . .

Khairi tak jawab. Wajahnya kaku. Tetapi melihat arah mata Khairi, Fazley turut serta memandang ke hadapan. Giliran dia pula untuk terkesima. Mulutnya terlopong luas. 

Di hadapan mereka, terkulainya bangkai suatu makhluk besar. Kaki empat, leher yang panjang macam zirafah, kepala kecil, dan ekor yang panjang. Fazley terpana. Itu bangkai haiwan prasejarah.

“Bran...cho....saurus?” Bibir Fazley tergagap menutur nama haiwan itu. Dia kemudian memandang ke arah Khairi. Mereka saling berpandangan. 

“Dinosaur.... Dia makan... dinosaur....” Suara Khairi tersekat-sekat. 

Fazley ketawa janggal. 

“Ada yang tak kena?” Ryugan menyoal selamba.

Mereka tidak menjawab, hanya memerhati Ryugan yang sedang melapah daging dinosaur kemudian dibakar dengan unggun api.  

* * * * * *

Aegir bingung. Hanya mampu perhati Khairi dan Fazley yang selamba berbual sesama sendiri. Entah kenapa Fazley buat keputusan untuk duduk makan bersama Ryugan. Dia tak faham. 

Ryugan itu musuh bagi puak Aegir. Atau lebih tepat, siapa sahaja yang bukan ahli puak Makai, automatik mereka menjadi musuhnya. Tetapi, dia kini boleh duduk bersebelahan Ryugan. Aegir hanya mampu diam, dibelenggu rasa janggal. 

Tetapi Aegir cuba tidak memikirkannya. Dia pasang telinga, cuba fokus dengan perbualan antara Fazley dan Khairi.

“Perang antara empat puak?” soal Khairi. 

Fazley mengangguk. Khairi menggaru kepala. “Seriuslah. Timing tak kena sungguh.” 

“Nampaknya, kita kena tangguhkan dulu misi sebab situasi sekarang,” kata Fazley. Sekarang ini  keutamaan sudah bertukar. Mereka perlu segera cari dua lagi rakan yang terpisah. Luqman dan... 

“Lagipun...” Tutur kata Fazley terhenti di situ. Fazley teringatkan kali terakhir dia bersama Elyana sebelum mereka terpaksa berpisah. 

“Elyana. Tolong. Kalau awak memang kawan saya, awak kena lari. Lari sekuat hati.... Dan jangan pandang belakang.”

Kata itu terngiang pada minda. Kemudian diikuti tayangan minda yang memaparkan wajah Elyana yang hiba. Kemudian berlari meninggalkan Fazley sebelum tubuhnya menghilang di kejauhan. 

Saat ini, ada suatu perasaan yang membuak tinggi, sehingga melemaskan jiwa Fazley. Nafasnya  menggigil. Terkenangkan saat Fazley hampir dipijak Ryugan semalam. Kalau bukan kerana dia yang  tidak cuba selamatkan dirinya, mungkin Khairi tidak perlu pertaruhkan nyawa dia untuk lindungi Fazley. 

. . .

Bukan itu saja. Kalau bukan kerana lemahnya dia, kerana kemampuan fizikalnya yang terhad, dia tidak perlu berpisah dengan Elyana. Pasti gadis itu masih ada bersama dengannya kini. 

Segala yang terjadi itu, semuanya kerana... 

“Fazley, kau okay tak?” tanya Khairi, khuatir.

Fazley tersentak. Akhirnya tersedar dari lamunan. Wajahnya kelat menggeleng laju. “Tak ada apa-apa.” Namun seketika kemudian, dia kembali murung. Membuatkan Khairi makin bingung.

“Khairi.” Fazley memanggil usai sejenak berdiam. Fazley berjalan mendekatinya, kemudian bersuara menggigil. “Ma... Maaf. Aku gagal lindungi Elyana. Entah kawan jenis apalah aku ni, kan?” 

Khairi hanya diam. 

“Khairi.” Fazley terus berusaha menarik perhatiannya. “Tolong pukul aku!” 

“Hah?” Nada Khairi naik seoktaf. “Kau mengarut apa ni?”

“Buat sajalah!” Fazley turut meninggikan suara. Membuatkan Khairi terlopong. Selama dia kenali Fazley, ini kali pertama dia melihat Fazley bertindak sedemikian. Sedangkan Fazley selalunya tenang dan pendiam. 

“Aku gagal lindungi Elyana...” Fazley terus mengulang perkara yang sama. Tetapi, nadanya perlahan bertukar sebak. Namun emosi itu cuba ditahan sebaik mungkin. “Aku... biarkan dia lari seorang diri. Itu perkara yang paling bodoh pernah aku buat!” 

“Fazley. Rileks.”

“Mana boleh macam tu!” Fazley membentak. Membuatkan Khairi menundukkan wajah. “Kau tak risaukah? Entah dia selamat atau tidak, kita tak tahu!” 

“Mestilah aku risau.” Khairi bersuara dingin. Dia kembali mendongak, menunjukkan air mukanya. Gigi berketap. Kening berkerut tegang. Jelas sedang menahan rasa marah. 

Fazley menoleh, tak mampu bertentang mata dengan Khairi. Melihat reaksi Fazley yang sedang ketakutan, Khairi mengalah. Dia melepaskan nafas berat. Khairi turut bangun. Dia berjalan mendekati Fazley, kemudian menyentuh bahu kirinya.

“Aku faham kau rasa bersalah. Tapi...” Khairi diam sejenak, menyusun kata sebelum menyambung, “Tapi salah aku juga sebab bawa dia ke sini. Fazley, ini bukan salah kau seorang.” 

“Tapi...”

“Fazley.” Khairi beri isyarat, pinta Fazley diam. Nada Khairi bertukar tenang. “Kau patut tahu keadaan takkan berubah kalau setakat menyesal. Kita kena cari Elyana, selamatkan dia. Itu apa kita patut buat sekarang.” Kemudian, wajah Khairi tersentak. Baru teringat suatu perkara lagi. “Eh, aku lupa pula pasal lelaki tu. Apa dah nama dia? Errr... Haa! Luqman! Kita kena cari dia juga.” 

Anehnya, jiwa Fazley serasa dapat menerima kata Khairi. Rasa bersalahnya tadi perlahan menghilang. Fazley menyeka air mata. “Okey. Aku faham. Maaf, ya.” 

Khairi mengangguk, kemudian menambah, “Lagipun, Elyana tu kan comel? Takkanlah ada raksasa yang sanggup bunuh makhluk Tuhan paling comel macam dia!” Khairi berseloroh, cuba berjenaka.

“Tak kelakarlah, Khairi.” Seriuslah? Buat lawak hambar dalam masa begini?  

Khairi mendepakan tangan, mengepal buku lima di hadapan wajah Fazley. “Rilekslah.” Dia memujuk. “Adik aku tu tak selemah macam kau sangka. Dia Elyana, adik Khairi, okay? Mestilah tahan lasak dan hebat macam aku juga.” 

Fazley tercengang seketika, sebelum bibirnya mengukir senyuman lebar. “Nasib baik dia tak panas baran macam kau.” 

Khairi mencebik. “Cis! Sempat mengata aku, ya.” Mereka diam sejenak, sebelum ketawa terbahak-bahak.   

Usai tenang, Fazley berkata, “Tapi, aku tak sangka Ryugan sanggup teman kau semata-mata nak balas budi.” Matanya mengerling pada naga merah itu. Mengetahui dirinya sedang diperkatakan, Ryugan segera mengalihkan wajah. 

Fazley tersengih. “Kan?” Mata Khairi beralih memerhati pemandangan sekitar sempadan Grenzlinie. “Mungkin sekarang ni, ada raksasa yang teman Elyana.” Nada Khairi berharap. Sempat dia berdoa dalam hati. Ya Allah. Kau bantulah Yana. Lindungilah adik aku. Sesungguhnya EngkaulahYang Maha Berkuasa dan Melindungi. 

“Sebab dia comel?” Khairi beralih mata, memandang Fazley dengan wajah bingung.

“Kenapa? Aku salah cakapkah?” Fazley kaget.

“Fazley. Kau sukakan adik aku, ya?” Khairi sengaja menduga.

Pipi Fazley bertukar merah. Dengan tergagap, Fazley berkata, “Ma... Mana ada! Kau mengarut apa ni?!” 

“Dah tu, kenapa kau gelabah?”

“Diam!” 

Aegir dan Ryugan terus memerhati mereka berdua. 

* * * * *
Akhirnya, waktu sudah berganti siang. Mentari kembali, muncul lagi memancarkan sinarnya. Menerangi waktu pagi. Khairi keluar dari gua, berdiri di bawah mandian cahaya. Dia menggeliat tubuh, sebelum menghembus nafas lega. Penatnya sudah hilang usai cukup berehat. 

“Khairi.” Fazley memanggil. Khairi menoleh, mendapati Fazley bersama Aegir dan Ryugan. Khairi berlari anak-anak, mendekati mereka. 

“Jadi, aku akan ikut Aegir cari Elyana. Dan kau akan ikut Ryugan, betul?” Khairi mengerling pada Ryugan, sejenak berbalas pandangan. Khairi kemudian mengangguk. “Ya.” 

Aegir bersuara dengan wajah gusar, “Kenapa kau mesti ikut binatang kasar tu?”

Ryugan menguatkan bunyi geram. Tetapi segera terhenti usai mendengar soal Khairi, “Kenapa kau cakap macam tu?” 

“Aku boleh jamin kau akan selamat kalau kau ikut aku dan Fazley.” Aegir cuba meyakinkan Khairi. 

“Terima kasihlah, Aegir. Tapi kalau kita gerak berasingan, lagi cepat kita boleh jumpa Elyana.” 

“Tapi...”

“Aegir. Aku percayakan Ryugan.” Kata-kata Khairi membuatkan wajah Aegir dan Ryugan serentak terpana. “Ryugan memang kasar, tapi aku tahu maruah dia tinggi. Aku percaya, Ryugan takkan mungkir janji.” Khairi kemudian memandang ke arah Ryugan. “Aku cakap benda betul, kan?”

Ryugan mencebik, kemudian bersuara berat, “Ya... Yalah!” Segera dia memalingkan wajah. “Malulah aku kalau aku terpaksa terhutang budi dengan makhluk lemah macam kau.” Sempat Ryugan berkata sinis.

Jantung Khairi terpanah dengan rasa sentap. Nadanya berubah berang. “Heehhh... Makhluk lemah, ya? Dasar naga darat. Tak sedar diri!” 

Ryugan mendekatkan wajah, menunjukkan barisan gigi taringnya. “Celaka. Nak aku bunuh kau?”

“Kalau berani, cubalah! Kau tunggu aku jatuhkan kau dalam gua tu lagi sekali macam semalam!  Kau nak?!” Khairi membentak. 

Aegir terpana. Tidak menjangka keberanian Khairi menunjukkan sikap sebegitu terhadap puak Rajanaga yang ganas. Makin lama, makin rasa janggal. Melihat manusia itu selamba bertekak denganRyugan. Tak takut matikah? 

“Wow... Sememangnya Khairi...” Fazley menggaru pipi, turut rasa kekok.

Tetapi, ada sesuatu yang dikatakan Khairi tadi mengganggu fikirannya. Apabila Khairi berpihak  kepada Ryugan. ‘Makhluk tu... Tepati janji?’ Kenapa Khairi boleh berkata begitu? 

* * * * *

Aegir dan Fazley memerhati Khairi dan Ryugan yang kini sudah di kejauhan. Menurut Khairi, dia akan mengikut Ryugan untuk pergi ke arah barat daya. Keluar dari kawasan gurun, menuju ke  tempat tinggal Ryugan. Iaitu kawasan perkampungan klan Rajanaga. Lurah Gouille namanya. 

“Aegir. Kau akan bawa aku ke kampung kau, kan?” Fazley menyoal. Tetapi, Aegir tidak menjawab. Terus memerhati Ryugan dan Khairi yang perlahan menghilang dari pandangannya.

“Aegir?” Fazley memanggil lagi.

“Ha? Err... Ya.” 

“Kenapa ni?” Fazley menyoal.

Aegir menggeleng. “Tak ada apa-apa.” Kakinya mula berjalan, beredar dari kawasan gua. Fazley mengekori dari belakang, kemudian berjalan di sisi Aegir. Mereka akan ke Gua Horo, kawasan perkampungan puak Makai. Tempat tinggal Aegir. 

Dalam perjalanan mereka berdiam seketika. Namun Fazley buat keputusan untuk berbual. Dia cuba buka topik. “Kau tak boleh percayakan Ryugan?” tanya Fazley. 

Aegir diam seketika. Agak keberatan hendak menjawab. Tetapi, melihat Fazley yang sedang menunggu jawapan, Aegir mengalah. “Dia tu musuh. Aku tak faham kenapa kawan kau terlalu percayakan dia.” 

“Tapi, Khairi masih hidup kan?” Fazley menyoal.

Hanya setelah beberapa saat, Aegir berkata, “Memang aku tak boleh faham pemikiran manusia macam kau, Fazley.”

Fazley tersenyum nipis. “Kau tahu? Manusia adalah makhluk yang paling kompleks. Aku mengaku, aku sendiri pun kadang-kadang tak boleh faham dengan manusia.” Lebih-lebih lagi Khairi. Bagaimana dia masih mampu tersenyum sebegitu? Walaupun dia tahu Elyana kini tidak diketahui jejaknya. Fazley sendiri bingung. Tetapi, Fazley dapat rasakan yang Khairi cuma sedang berusaha untuk tenangkan diri. Kalau benar, Khairi memang hebat orangnya. Berjiwa kental. 

“Fazley.” Giliran Aegir bersuara.

“Apa dia?” 

“Tak apakah kau biarkan Khairi tak tahu fasal tu?”  

Wajah Fazley bingung. Tak faham apa yang Aegir maksudkan. Maka, Aegir menambah, “Aku tahu kau masih belum beritahu Khairi fasal Azfar.” Dan air muka Fazley berubah suram. “Tak apakah?” Aegir mengulang soalannya. 

Fazley menghembus nafas berat. “Aku akan beritahu dia...” Fazley memandang Aegir. Kemudian, menyambung, “...bila tiba masanya.”       





   

  

[NOTIS]: Ada 2 Pengumuman!

Salam semua. Kami ada beberapa pengumuman untuk disampaikan.

1) D'Raksha: ANOTHER WORLD @ Wattpad.


Selain di blog, novel D'Raksha kini juga boleh dibaca di Wattpad. Insya-Allah, kami akan cuba untuk kemaskini bab cerita dalam jangka masa sekali seminggu, iaitu pada hari Sabtu.

Anda boleh membacanya di sini. Jangan lupa 'follow' kami, ya! (^^)

Tapi, kalau nak 'update' yang lebih cepat, boleh terus ikuti blog ini, ya!


2) Penambahan 'content' di galeri.

Insya-Allah, kami juga akan cuba 'update' di bahagian galeri D'Raksha dengan pelbagai 'content'.

Antaranya:
- lakaran thumbnail Mar
- profail karakter
- peta dunia dan lokasi


Sunday, 6 March 2016

Another World - Bab 8

BAB 8

Kini sudah waktu malam. Hampir seharian waktu berlalu sepanjang kelana Khairi dan Ryugan meredah padang pasir. Siang tadi, sinar mentari membahang kering. Sekarang, berganti pula hembusan angin dingin. 

Cuaca tipikal di kawasan padang pasir. Panas pada waktu siang. Kerana langit di padang pasir tidak berawan. Membuatkan sinar matahari memancar terus pada tanah. Menjadikan tanahnya panas. Namun pada malam hari, cuacanya berubah dingin. Kerana haba yang dikumpulkan tadi dibebaskan ke udara, menjadikan kawasan itu sejuk. 

Bukan sekadar dingin, malah suasananya gelap. Sekalipun langit disinari hujanan kerlipan berjuta bintang. Masih sukar buat Khairi melihat dengan baik dalam keadaan begitu. Dia hanya mampu duduk pasif pada bahu Ryugan. Membiarkan pahlawan naga itu mengetuai perjalanan. Dan itu membuatkan dia rasa mengantuk. 

Khairi mendesak mata untuk terus berjaga. Namun, sukar. Penat. Lapar. Dahaga. Tubuhnya semakin lemah. Sekalipun dia cuba untuk tidak tidur, namun hakikatnya dari tadi dia tersengguk-sengguk. Tak boleh dikawal, sehinggalah... 

!!!

Tubuhnya hampir terjatuh, namun... 

“Whoa!” Ryugan sempat menahan dengan tangannya. “Hati-hatilah sikit.” 

Serta-merta, mata Khairi membuntang segar. Khairi membetulkan duduk, kemudian mengurut mata yang perit. 

Ryugan mengerling pada Khairi, kemudian tersenyum sinis. “Heh. Dah penat, ya?”

“Mana ada,” Tetapi, suara Khairi kedengaran lemah. 

Langkah Ryugan terhenti. “Kita dah sampai.” 

Khairi memandang ke hadapan. “Kat mana ni?” Dia menyoal, sambil mengamati pemandangan di sekeliling. 

“Grenzlinie. Sempadan antara gurun dan kawasan hijau.” 

Sedari tadi, yang Khairi lihat di sekeliling cuma gurun yang tampak tak berpenghujung. Namun kini pemandangan berubah dengan kemunculan kawasan hutan yang dipenuhi barisan pokok besar dan tua. Barangkali itulah ‘kawasan hijau’ yang dimaksudkan Ryugan. Turut kelihatan sungai kecil dan bukit-bukau yang tersusun bersebelahan. Tampaknya tiada masalah hendak mencari makanan.

“Kita berehat di gua tu dulu,” ujar Ryugan, sambil menunjuk ke arah pintu gua batu kapur di arah kanan. 

“Hek eleh. Kau pun penat juga, ya?” Khairi bertanya sarkastik. 

Ryugan merenung tajam pada Khairi sambil mengeluarkan bunyi geram. Namun, Khairi tidak rasa terancam. Tenang saja. Malah, dengan selamba dia senyum. Yang kali ini terukir lembut. Tangannya menyentuh tekak Ryugan. “Terima kasih. Aku hargainya,” ucap Khairi, jujur. 

Ryugan tercengang sebentar. Geramnya tadi entah bagaimana hilang sekelip mata. Dia hanya mampu mendengus. Sedikit bengang bila tak jadi hendak marah. Melihat reaksi Ryugan, Khairi tercengang. Eh? Lurus juga dia ni rupa-rupanya?

Khairi tak jangkakan itu pada awalnya. 

Usai berjaya keluar dari lubang di gurun tadi, Khairi sudah buat keputusan untuk terus cari rakannya. Sendirian. Khairi tahu itu urusannya. Sama sekali bukan urusan Ryugan. Dia tahu, Ryugan tidak ada sebab untuk membantu dia. 

Maka, kesudian Ryugan untuk menawarkan bantuannya amat mengejutkan Khairi. Apabila disoal, sekali lagi Khairi terpana mendengar jawapan Ryugan. 

Aku diajar untuk balas budi. Ryugan merujuk kepada pertolongan Khairi tadi. Sangat menyerlahkan maruahnya sebagai pahlawan naga. 

Balas budi. Itu menjadi sebab utama untuk dia terus bersama Khairi. 

Sangat mengagumkan. Tetapi, sikap itu juga agak manusiawi. 

Bagaimana sang raksasa liar boleh berfikir begitu? 

* * * * *

Aegir tiba-tiba bangkit berdiri tegak, merenung tajam ke arah penjuru jalan menuju ke pintu gua. Entah kenapa, nalurinya tiba-tiba menghadirkan rasa terancam. 

Aegir pantas menyarungkan perisai. Namun dia tetap berhati-hati. Memastikan bunyi besi berlaga diminimakan. Supaya tidak kedengaran sedang tergesa. Agar musuh tidak percepatkan langkah. Apatah lagi Aegir yakin sang musuh takkan beredar dari sini. Atas dua sebab.

Satu. Pada dinding, ada cahaya jingga malap. Dua. Suhu di dalam gua sedikit hangat dari biasa. Keduanya berpunca dari unggun api. Itu sudah cukup untuk ‘memberitahu’ musuh tentang keberadaan Aegir dan Fazley di sini.
  
Kalau yang datang itu rakannya dari klan Makai, Aegir tak perlu risau. Tetapi, di sini Grenzlinie. Yang juga menjadi sempadan antara perkampungan klan Alwaraj di hutan Wanara dan ‘sarang’ klan Rajanaga di lurah Gouille. 

Pendek kata, mereka kini dekat dengan kawasan musuh. Sedangkan, tapak perkampungan klan  Makai terletak agak jauh di kawasan barat laut. 

Malah, dengan peperangan antara klan Rajanaga dan Alwaraj yang baru selesai siang tadi, mesti masih ada kelibat musuh berkeliaran di kawasan ini.  

“Aegir?” Fazley bersuara lemah sambil menggosok mata, baru bangkit dari tidur.

Aegir berundur mendekati Fazley. Tubuhnya mengatur posisi bersiaga. Sebaik tangan kanannya diacukan ke hadapan, satu bilah sabit kecil terkeluar dari lengan automail. “Fazley, hati-hati. Kita ada tetamu.”

“Eh?” Mata Fazley jadi segar. Pantas dia bangkit, berdiri statik di belakang Aegir. Sambil itu, senjata kecilnya turut dikeluarkan. Kala menggenggam erat pisau Swiss, mata Fazley tertancap pada  penjuru simpang di hadapan. Itu satu-satunya laluan hendak ke pintu gua. 

Seketika kemudian, kelihatan susuk bayang yang kian membesar pada dinding. Tanda ia semakinmenghampiri mereka. Seiring waktu, jantungnya kian cemas berdegup. Mengenangkan bagaimana rupa musuh yang bakal muncul, wajah Fazley basah dengan peluh dingin. 

Tap! Tap! Tap!

Gema langkah gerak musuh semakin lantang. Namun cemas Fazley menghilang. Ada sesuatu yang dia sedari. “Bunyi tu...” Fazley pasang telinga. Tiada bunyi cengkaman kuku yang kuat menghentak tanah. Sepertimana bunyi tapak dari sang raksasa yang dia jangka. Malah, tapaknya kedengaran ringan. Sekalipun kian mendekat, bunyinya kecil dan terkadang sayup. Seperti bunyi... 

Kasut? “Takkanlah...”

! !

Dia muncul di hadapan. Dan kini sedang bertentang mata dengan Fazley dan Aegir. 

Mata Fazley membulat. “Khairi...?” 

Khairi terkesima, sukar hendak percaya. Seketika dia amati wajah Fazley, sebelum bibirnya mengukir senyuman ceria. “Fazley!!” Dia menjerit sambil berlari anak-anak ke arah rakannya.

Ryugan kemudian muncul, “Hoi! Jangan lari...” Katanya terhenti sebaik ia bertentang mata dengan Aegir.

WRAAAHHHHHH!!!!!  

Khairi, Fazley dan Aegir dikejutkan dengan ngauman Ryugan yang membingit. Gua itu kemudian bergegar kuat. Tubuh Khairi jatuh terduduk, tak sempat menghalang Ryugan. Dalam keadaan begitu, dia melihat Ryugan yang sedang berlari menerpa ke arah Aegir dan Fazley.

“RYUGAN!” Namun pahlawan naga itu tak endah. Tetap mengacu penumbuk ke arah Aegir. Musuh di hadapan. Takkan mahu berdiam diri?

Menyedari Fazley berada di belakangnya, Aegir memecut ke arah Fazley dan mencapai tubuhnya, kemudian melompat ke tepi kiri. 

WHAM!!

Aegir berjaya mengelak. Fazley juga selamat dalam pelukannya. Tumbukan Ryugan terkena pada dinding batu di sudut kanan. 

Dalam keadaan berbaring, Aegir perlahan bebaskan Fazley dari rangkulan. Usai bangkit berdiri,  dia merenung Fazley seketika. Yang nafasnya turun naik, jelas sedang melawan rasa takut. 

Aegir menoleh pada Ryugan. Wajahnya berkerut tegang, menahan geram. Perlahan dia bersiaga tegak gaya ahli gusti. Bilah sabit kecil pada lengan kanan automailnya diacukan, untuk tujuan mengancam. 

Melihat reaksi Aegir, Ryugan menarik keluar tangannya yang terbenam pada dinding. Lubang besar lagi dalam terserlah pada dinding, tanda kekuatannya. Sambil menggeram, dia berjalan mendekati Aegir. Tangan kolosalnya digenggam erat, bersiap untuk mengacu penumbuk kali kedua.

. . .

. . .

Ryugan menerpa lagi. Aegir kemudian menurut. Dalam sekelip mata, mereka saling berhadapan. Ryugan lincah buka langkah pertama. Mengacu penumbuk ke arah Aegir. 

“JANGAN!!”

Tumbukan Ryugan mati terkunci. Aegir juga. Mata mereka meluas, tak menjangka kegilaan di hadapannya. Khairi tiba-tiba memunculkan diri. Di hadapan Ryugan, membelakangi Aegir. 

Khairi tercengang seketika melihat tangan Ryugan yang sipi lagi hendak menumbuk seluruh tubuhnya. Pasti tubuhnya bakal hancur lumat jika Ryugan tidak berhenti. Khairi tercengang seketika, sebelum dia jatuh terduduk menarik nafas tercungap-cungap. Sendiri tergamam dengan tindakannya yang berani mati. 

“Khairi, ke tepi!” Ryugan masih tak berganjak. 

“Tak nak!” Khairi tidak mahu mengalah.

“Makhluk di belakang kau tu musuh aku!” bentak Ryugan.

“Ryugan, kau hampir bunuh kawan aku!” Khairi membidas balik, sambil menuding ke arah Fazley. 

“Aku peduli apa!”

“Kalau bukan sebab dia, tak mungkin kawan aku akan selamat!” 

“Ke tepi, bodoh!”

Khairi mengetap gigi. Lantaran marah, dia bersuara lantang, “Yang bodoh tu kau!” 

“Kau cakap apa?” Suara Ryugan bertukar mengecam. 

“Tadi kau cakap nak balas budi tu apa?” Khairi membangkit kata Ryugan, menjadi senjata perdebatan. Yang tampaknya berjaya membuat Ryugan terdiam. Melihat peluang itu, Khairi terus menyambung, “Sia-sia aku percaya kat kau, Ryugan!”  

Ryugan mengetap gigi, menampakkan barisan taringnya. Khairi menelan air liur, cuba menahan takut. Aku terlebih cakapkah? Tapi, sekurangnya dia cakap yang benar.

Rasa percaya terhadap Ryugan membibit saat naga itu memberitahu keinginannya untuk membalas budi Khairi. Kalau bukan kerana dia, Ryugan akan mati di situ kerana semangatnya yang putus. Itu apa yang Ryugan beritahu kepada Khairi. Melihat sikap Ryugan, Khairi pasti dia...

“Aku diajar untuk berpegang dengan kata-kata.”  Suara Ryugan bergetar menahan amarah dari meletus. Usai terdiam sejenak, dia menambah, “Aku takkan serang kawan kau tu. Tapi, kau jangan ingat aku akan bertanggungjawab kalau kau dibunuh oleh dia!” 

“Lantaklah! Aku tak kisah pun!” Khairi bersuara tegas. 

Ryugan beredar dari situ, kemudian duduk berteleku sendirian sambil menongkat dagu. Khairi dapat melihat riaknya yang sedang bengang. 

Khairi menghela nafas lega. 

Mata Khairi beralih kepada Aegir yang sedang membantu Fazley bangkit. “Kau berdua tak apa-apa?” 

Fazley mengangguk. “Ya. Terima kasih.”

Aegir diam. Sejenak. Sebelum bersuara, “Macam mana kau boleh tenangkan makhluk buas tu?”  Tanpa berlapik. Sekaligus membuatkan Fazley dan Khairi tergamam. 

Wajah Ryugan berkerut murka. Khairi panik. “Ah... Err... Itu... Panjang ceritanya...” Mulut Khairi menggigil, mencari alasan yang tak terjumpa.  

“Nak sambung lawan?” Ryugan mengecam dingin. Kemudian, merenung tajam gaya pedang ke arah Aegir. 

Namun Aegir tidak jawab. Sebaliknya, dia turut membalas renungan Ryugan. Melihat keadaan mereka, Khairi dapat rasakan aura membunuh yang kuat menular di sekeliling. 

Lantaran terdesak, Fazley segera mendekati Aegir. Menolak tubuhnya untuk menjarakkan dia jauh dari Ryugan. “Aegir! Jangan buka mulut!” 

Khairi turut serta. “Ryugan! Tenang!” Dia cuba memujuk. 

Namun tidak berhasil. Fazley mati akal. Masakan pujukan mereka mampu memulihkan keadaan. Hendak menegah, lagilah mereka tak berdaya. 

“Oh ya! Fazley, kau dah makan?” Khairi tiba-tiba mengalih topik.  Kemudian, mengenyit mata pada Fazley. Ikut saja! 

Fazley cepat menangkap. “Eh? Err... Dah! Tapi itulah, aku lapar lagi!” Fazley kemudian cuba mencuri perhatian Aegir. “Aegir, kau boleh tolong carikan makanan untuk Khairi? Kesian dia lapar!”

“Betul?” Nampaknya, percubaan Fazley berjaya. 

“Ha’a! Ya! Aku tengah lapar gila sekarang ni! Dari semalam aku tak makan apa-apa! Kalau aku tak makan sekarang, nanti aku pengsan pula! Tak best-lah macam tu!” Alamak, Khairi! Janganlah cakap panjang! Tak natural-lah lakonan kau tu nanti! Monolog Fazley menjerit, melihat lakonan Khairi yang makin janggal dan macam kayu. 

“Tolong, Aegir! Boleh, kan?” Fazley cuba menyelamatkan keadaan. Dia memandang Aegir dengan senyuman berharap. Yang hambar. Nampak janggal juga. 

. . . 

Aegir menghela nafas berat. Tanda mengalah. “Baiklah.” 

YES!! BERJAYA!!  

Monolog Khairi dan Fazley serentak bersorak. 

“Kau tunggu sini.” Aegir mencapai guni, kemudian bergerak keluar dari gua. 

“Terima kasih, ya, Aegir! Hati-hati!” kata Fazley ‘gembira’, sambil melambai ke arah Aegir. Khairi menurut. 

Selepas kelibat Aegir hilang sepenuhnya, Khairi dan Fazley tamatkan lakonan. Mereka serentak  menghela nafas berat. Lega kerana berjaya tenangkan keadaan. Dan juga penat kerana terpaksa ‘berlakon’.  

“Kau berdua ni kenapa pula?” soal Ryugan, bingung dengan gelagat mereka.

“Tak ada apa-apa!” Nada Khairi bengang menjawab. Namun terkawal untuk tidak nampak terlalu jelas. 

“Khairi, aku nak beritahu kau sesuatu. Fasal dunia ni.” Fazley bersuara, meminta izin.

“Okay, aku dengar...” Jawapan Khairi terpotong apabila...

GURRR!!!

“Bunyi apa tu?” Lantang dan menggerunkan. Khairi menoleh ke belakang. Hanya untuk mendapati Ryugan sedang mengusap perutnya. Dan bunyi itu kedengaran lagi. Kali ini lebih kuat. 

“...le... lepas makan nanti, ya, Fazley?” Nada suara Khairi janggal. 

“O... Okay...” Fazley mengangguk. Turut merasa kekok.